Початок нашому місту дала Фотеця Св. Єлисавети – велика земляна фортифікаційна споруда, що була збудована в степу на правому нагорному березі річки Інгул за проектом німецького інженера Й.Л. Менцеліуса у середині XVIII століття (1754 р.). Фортеця мала вигляд шестикутної зірки прощею 6 га, з виступаючими укріпленнями – равелінами та бастіонами. На той час фортеця була одним з найкращих оборонних об'єктів Європи такого типу.
Відомий факт, що у 1769 році фортецю взяло в облогу сімдетитисячне військо кримського хана Керим-Гірея, але, так і не наважившись на штурм, татари натомість спалили найближчі села і забрали в полон близько трьох тисяч людей. Однак на початку XVIII століття фортеця втрачає своє оборонне значення. Водночас на лівому березі Інгула, на так званому Подолі, зростав форштард – містечко для цивільного населення з передмістями – Пермське, Бикове, Чечора та ін.
Приблизно протягом століття місто було невеличким з
населенням від 15 до 25 тисяч жителів. Будинки були здебільшого
одноповерховими, саманними і дерев'яними – тому місто часто майже вщент
вигорало через пожежі, також потерпало від повеней. І лише після заснування в
1836 році так званого Будівельного комітету при міській управі місто почало
інтенсивно розбудовуватися. З середини XIX століття, (з 1845 -1848 рр.) в місті
починають працювати талановиті архітектори – іоанн Верлон, Андрій Достоєвський,
Олександр Брюлов, Костянтин Тон, а пізніше Олександр Лішневський і Яків Паученко. На вулицях починають з'являтися
великі будинки на кам'яних фундаментах, а також невеличкі, так звані «камерні
палаци», збудовані на замовлення заможних людей – лікарів, інженерів – «нового
купецтва», яке з'явилося в місті після реформ 1860-1880 років. Архітектурне
обличчя міста формувалося шляхом синтезу різних архітектурних течій і стилів,
починаючи від ренесансу і закінчуючи неокласикою.
В середині
1880-х років у місті налічується біля тисячі подвір'їв і проживає біля
шістдесяти тисяч жителів. На той час в центрі міста, на Подолі, збудовано вже
близько шестисот будинків. Працювали ярмарки, дрібні підприємства: 10-15
цегельних заводів, 3 свічних, 7 шкіряних, 12 салотопних, 1 винно-пивоварний,
близько 80 вітряків. А вже наприкінці XIX століття у 90-х роках місто налічує
понад вісімдесят тисяч населення, 50-55 фабрично-заводських підприємств. Це
заводи Краузе, Ельворті, Бродського, Бургардта та ін. Також близько десяти
тисяч працівників приїзджають до міста на сезонні роботи.
У 1890-х роках
активно розвивається інфраструктура міста: починають працювати водогін,
електростанція, трамвайне депо. Залізниця пов'язує місто з великими населеними
пунктами країни.
Але надалі розвиток міста призупинила Перша світова війна та
події визвольних змагань 1918-1921 років, а також війна 1941-1945 років. Місто
було вщент зруйновано німецькими військами та заміноване. Перестали працювати
магазини, школи, фабрики, заводи, електростанція та трамвайне сполучення.
Лише з
середини XX століття у місті почала відновлюватися промисловість. З'явилися
нові житлові квартали, почали працювати культурні заклади. Але під час
відбудови були втрачені важливі історико-краєзнавчі об'єкти: Успенський собор,
будинок Заславського, Знаменська церква, церква св. Петра і Павла.
Після здобуття Україною
незалежності розпочалася нова, сучасна історія міста.
Кропивницький
називають «Степовою Єлладою», «Колискою Корифеїв», а також «Місто о п'яти
іменах». І дійсно, за всю 265-річну історію свого розвитку місто було
перейменовано п'ять разів. До 1924 року воно називалося Єлисаветград, з 1924 по
1934 - Зінов'євськ. З 1934 – Кірово, а в 1939 році, після утворення
Кіровоградської області, - Кіровоград. Влітку 2016 року рішенням Верховної ради
України місто перейменовано у Кропивницький.
Наше місто
умовно можна поділити на Старе Місто і Нове Місто. Нове Місто – це новобудови,
житлові будинки, магазини, кафе, готелі, кінотеатри, ресторани, які почали у
другій половині XX століття. Сьогодні від фортеці через центр міста, у так
званому Старому Місті, проходить умовна «історична лінія», яка територіально
охоплює центральний майдан з найближчими до нього вулицями, головними з яких є
Велика Перспективна і Дворцова, де знаходиться комплекс важливих краєзнавчих
об'єктів – історичних пам'яток – будівель, пов'язаних з найдавнішим періодом
історії розвитку міста.